Little Fires Everywhere

Quando la signora Richardson affitta un suo appartamento a Mia Warren, è intenerita e al contempo affascinata da quella afro americana, madre single che ha bisogno di pagare un mese alla volta perchè è un’artista…

La bionda e perfetta moglie e madre di quattro altrettanto perfetti (?) figli, non riesce a considerare reale tale impiego e non può fare a meno di commentare che pensava si trattasse di uno di quei lavori “ideali” che si vedono in tv come la spia o la biologa marina.

Elena usa la stessa determinazione con cui ha imposto a chiunque di incastrarsi e rimanere ancorato alla realtà dei suoi piani, affinchè la sua vita fosse esattamente come l’aveva immaginata, inizialmente per aiutare Mia e alla fine per distruggerla.

Being right is better than sex because it lasts forever

Ad una prima lettura, la miniserie, basata sull’omonimo romanzo di Celeste Ng, si potrebbe esaurire tutta nello scontro culturale, razziale ed educativo tra due famiglie a Shaker Heights, una sorta di moderna Pleasantville, dove tutti sembrano personaggi di uno spot anni ’60, quando la tv era ancora in bianco e nero.

Sono proprio i sentimenti contrastanti fra i Richardson e mamma e figlia Warren a far esplodere i colori in quel sobborgo di Cleveland, dove si viene multati se l’erba del giardino è più alta di 15 centimetri…

Sfumature di sentimenti contrastanti, tinte forti che non riescono ad essere comprese e gestite dai figli adolescenti che amano, odiano, mentono, si vendicano, tradiscono e nemmeno dai loro genitori, che si comportano allo stesso modo, come se gli anni e l’esperienza non fossero bastati ad imparare la lezione.

Sometimes you have to  scorch everything to start over and after the burning the soil is rich and life can grow there. A life that is maybe even better than the one was there before.

Mentre le gradazioni si fanno sempre più vibranti fino a diventare infuocate , le puntate proseguono, la storia si complica, il passato torna inevitabilmente a chiedere il conto e lo spettatore resta avvinghiato a questa suburban utopia dolorosa e bellissima di fine anni ’90, quando affittare in videoteca Before Sunrise di Linklater era un evento emozionante, gli Sugar Ray spopolavano su MTV e Buffy L’Ammazzavampiri aveva promosso Sarah Michelle Gellar a star del piccolo schermo pomeridiano.

A dirigere questo duello del politicamente corretto, ci sono due straordinarie protagoniste, che ci offrono le loro migliori interpretazioni di sempre. Reese Witherspoon, (r)affinando il suo celebre personaggio di Big Little Lies e spogliandolo totalmente di qualsiasi autocritica e flusso di coscienza, confeziona una Elena fredda e calcolatrice nell’essere sempre armata delle migliori intenzioni, ma totalmente sorda ed immune a sentimenti e bisogni altrui.

Kerry Washington eccelle nel dare alla sua Mia una fragilità sottile, causata dal sentire le cose e le persone come nessun altro è in grado di fare. Ciò la porta a costruirsi una corazza apparentemente impenetrabile e spesso fraintendibile contro cui tutti si scontrano, nel tentativo di avvicinarla, amarla, proteggerla o semplicemente comprenderla.

In queste due donne che non potrebbero essere più diverse, ma che si completano come il soggetto di una fotografia e l’occhio di chi l’ha scattata, ci sono tutte le difficoltà e gli imprevisti dell’essere donna, dell’essere madre, dell’essere entrambe le cose, del non volerlo, dell’accettarlo o di essere accettata nonostante tutto.

Ti sei mai guardata tra le gambe?, chiede Mia ad Elena dopo il dibattito sulla lettura de I Monologhi della Vagina… E’ incredibile come ciò che racchiude qualcosa di così potente, straordinario ed unico, non soltanto perchè è in grado di generare la vita, sia anche l’unica parte del corpo che spesso una donna non vuole conoscere di se stessa.

I thought I wanted to be made of all little girl things

Homecoming dances, kisses on doorsteps, fingertips almost touching in the air

I thought I wanted to be made of the promises you made

Ones that tasted like ivory, strawberry and even like chocolate.

I thought I wanted to be made of fairytale endings

Where I’d never known what was real, or only a dream.

So I dreamt that I belonged to you, because I knew you’d keep me safe from big girl things: giant spiders, natural disasters, and unnnaturals ones too.

I’ve never felt as safe as I felt in a cage with you, but when I started to wake up, I saw those gilded bars around us and I couldn’t remember how it went in the dream.

Was I the bird, or was I the cage?

Was I myself, or one of my mothers?

Was I safe, or was I suffocating?

Because the bird is in a cage and the cage is in a town and the town is made of blinding light flour and beautiful lies and maybe we can’t help the things we dream of anymore than we can help the stuff we’re made of…or maybe we can.

If we can finally see the lies and the town and the cage we’re inside of, we can see so many other things too.

We can see the door…

A way out.

And we can fly away

EN

When Mrs Richardson rents her apartment to Mia Warren, she is both moved and fascinated by that African American, single mother who needs to pay a month at a time because she is an artist …

The blonde perfect wife and mother of four equally perfect (?) children, cannot consider this job for real and she can’t help but commenting that she thought it was one of those “ideal” jobs that you see on TV as being a spy or a marine biologist. Elena uses the same determination that forced anyone to get stuck and remain anchored to the reality of her plans, in order to have the ideal life she always dreamt of, initially to help Mia and eventually to destroy her.

At first, the miniseries, based on the novel by Celeste Ng, could all be exhausted in the cultural, racial and educational clash between two families in Shaker Heights, a sort of modern Pleasantville, where everyone looks like a character from a ’60s commercial, when TV was still black and white.

It is precisely the conflicting feelings between the Richardsons and the Warren mother and daughter duo that makes the colors explode in that Cleveland suburb, where you are fined if the grass is higher than 15 centimeters in your private garden… Shades of mixed feelings, strong hues that fail to be understood and handled by teenagers who love, hate, lie, take revenge, betray and not even by their parents, who behave the same, as if years and experience weren’t enough for them to have learned the lesson.

As the gradations become more and more vibrant until they become fiery, the episodes continue, the story becomes complicated, inevitably the past returns to ask for the bill and the viewer remains clinging to this painful and beautiful suburban utopia from the late 90s, when renting Linklater’s Before Sunrise vhs was an exciting event, Sugar Ray group was a thing on MTV and Buffy The Vampire Slayer had promoted Sarah Michelle Gellar to the afternoon small screen star.

Behind the direction of this politically correct duel, there are two extraordinary protagonists who offer us their best performances ever. Reese Witherspoon, refining her famous Big Little Lies character and totally stripping it of any self-criticism and stream of consciousness, packs a cold and calculating Elena in being always armed with the best intentions, but totally deaf and immune to other people feelings and needs. Kerry Washington excels in giving to her Mia a kind of fragility for feeling things and people like no one else is able to do, that leads her to build an apparently impenetrable and often misunderstood armor. Everyone collides with it, attempting to bring her closer, to love her, to protect her or simply to understand her.

In these two women who could not be more different, but who complement each other like the subject of a photograph and the eye of the artist who took it, there are all the difficulties and unexpected events of being a woman, of being a mother, of being both, of not wanting it, of accepting it or of being accepted in spite of everything.

Have you ever looked between your legs ?, Mia asks Elena after the debate on The Monologues of the Vagina reading … It’s incredible how what contains something so powerful, extraordinary and unique, not only because it is able to generate life , is also the only part of the body that often a woman doesn’t want to know about herself.

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